NOKIA SAMAN APPLE ATAS PELANGGARAN PATEN


Kes saman-menyaman disebabkan oleh paten bukan sesuatu yang baru. Terkini, Nokia menyaman Apple, mengatakan pengeluar iPhone berkenaan telah melanggar beberapa paten milik Nokia. Nokia mengatakan Apple tidak melesenkan paten yang telah dipersetujui kedua-dua pihak untuk dilesenkan pada 2011, yang mana kini telah tamat.

Langkawi: Feed your luxurious desire


For those seeking an escapade that is lapped in luxury, Langkawi is definitely one of the places that travellers should consider to satisfy their wanderlust and sybaritic cravings. Luxury does not only come in the form of accommodations and gastronomy but also activities. So here we go, hotel & activities suggestion from us!

AIR KOSONG VS PERUT KOSONG


Biasanya kita dengar tentang kebaikan air kosong saja kan?Tapi, tahukah anda kesan kesan jika anda meminum air kosong semasa perut tidak berisi atau kosong. Haaa! Apa lagi, jom baca!

Inilah contoh manusia yang PENTINGKAN DIRI!


Kejadian difahamkan berlaku di PPUM beberapa hari lepas. Dek kerana sifat pentingkan diri sendiri, orang yang tidak bertanggungjawab ini meletakkan kenderaan beliau betul-betul dihadapan kawasan pintu keluar lif mungkin kerana tiada parking kosong di kawasan tersebut.

Parkir Hospital Sg. Buloh: Isu berzaman, bila nak selesai?


Hospital Sungai Buloh merupakan hospital kerajaan yang terletak kira-kira 25km daripada Bandaraya Kuala Lumpur. Dengan keluasan 130 ekar, hospital ini dibina bagi menampung keperluan populasi yang kian meningkat dan sesak disekitar kawasan ini dan juga untuk mengurangkan kebanjiran pesakit di Hospital Kuala Lumpur. Katanya!

Zaman ORANG DALAM. Sampai bila?


Masih releven kah lagi zaman 'kabel/orang dalam' seperti ini? Walaupun kerajaan sedang giat memantau penjawat awam yang buat 'Parttime' kerja haram ini, mereka seolah-olah tidak takut sambil mempromosikan iklan mereka di aplikasi dan media sosial tertentu tanpa ada perasaan bersalah walau sikit pun.

Fahrin Ahmad & Tips Bisnes


Dalam perniagaan, pentingnya adaptasi. Adaptasi bermaksud kita menggunakan idea-idea daripada keadaan sekeliling, untuk dimuatkan dalam perniagaan kita. Cara ini menampakkan perniagaan kita sentiasa segar dan berinovasi.

KESAN AKTIVITI TAMBAK LAUT


Aktiviti menambak laut bukan suatu perkara yang asing dalam negara kita apabila ia bermula sejak pertengahan tahun 80-an lagi di sepanjang persisiran pantai Melaka yang melibatkan hampir 1/3 dari 96km keseluruhan jumlah pantai negeri itu. Alasan yang sering digunapakai untuk menghalalkan aktiviti ini ialah ‘Pembangunan’. Baru-baru ini kita sekali lagi dikejutkan dengan isu tambak laut yang tidak terkawal di Pulau Pinang bagi tujuan perindustrian, perumahan dan komersil.

Bila maklumat tidak lengkap...


Sekarang kita di zaman fitnah, netizen jangan suka mempercayai maklumat tidak lengkap. Kelak nanti menimbulkan fitnah. ditambah pula dengan kaki viral yang menyebarkan.
#antifitnah

PENJELASAN tentang isu buku teks BM Tahun 1


Kecoh di laman sosial mengenai buku teks Bahasa Malaysia Tahun 1.

Kononnya isi kandungan di dalam buku teks tersebut tidak sesuai untuk murid sekolah - Soalan terlalu sukar.

ARAB SAUDI BATAL YURAN VISA HAJI, UMRAH


Raja Salman mengisytiharkan pembatalan yuran visa bagi umrah dan haji bermula pada tahun ini.

Perkara itu dibuat susulan protes dari rakyat Mesir dan umat Islam di negara lain berikutan yuran visa itu yang disifatkan mahal.

#HargaMinyak Semasa - #Disember2016


Pengusaha stesen minyak dan orang ramai dinasihati untuk mengguna harga terkini yang telah ditetapkan.

Penurunan harga minyak tersebut berikutan sistem apungan terurus yang dilaksanakan kerajaan mengikut harga minyak semasa dunia.

LIKE & SHARE

11 PERTUDUHAN ROGOL GADIS BAWAH UMUR


Seorang lelaki dihadapkan ke dua Mahkamah Sesyen di sini pagi ini atas 11 pertuduhan merogol seorang remaja bawah umur berusia 14 di sebuah rumah di Bayan Lepas di sini antara Ogos hingga November tahun ini.

PPS cegah isu babitkan pelajar


Apa itu PPS?

Ia merupakan singkatan kepada Pegawai Perhubungan Sekolah dan menjadi orang tengah antara polis dan pihak sekolah yang akan menilai dan memantau kes jenayah melibatkan para pelajar. Jika terdapat kes jenayah, para guru boleh berhubung terus dengan PPS.

Apakah punca berlakunya gejala buli melibatkan pelajar?


Ini statistiknya...

Apa pula tindakan kita sebagai masyarakat, ibu bapa, warga pendidik dan pelajar itu sendiri?

Kementerian Pendidikan Malaysia

#Buli #JanganBuli #CegahBuli #AntiBuli #Pelajar #Guru #Ibubapa

Ganja sudah, bila nak haramkan rokok di sisi undang-undang?


Hari ini sidang Dewan Rakyat ada menyentuh tentang isu ganja dan tembakau atau rokok.

Ahli Parlimen Kapar (PKR) Manivanan Gowin meminta Menteri Kesihatan menyatakan sebab–sebab ganja diharamkan sedangkan rokok tidak diharamkan di Malaysia.

Fungsi Mahkamah


Tanya budak sekolah pun mereka tahu bahawa mahkamah itu adalah tempat sesuatu kes dibicarakan dan dijatuhkan hukuman.

Hakim, peguam dan anak guam (plaintif / defenden) atau bahasa mudahnya, orang yang mendakwa / orang kena tuduh dan saksi pula merupakan nama yang sinonim dengan institusi mahkamah.

Kena tahan sebab viral berita palsu


Apa sebenarnya tujuan dua lelaki ini menyebarkan berita palsu sehingga menyebabkannya menjadi viral di laman sosial?

Pasti ada agenda tertentu samada meraih populariti ataupun cuba membuat 'survey' - melihat sejauh mana respons masyarakat terutamanya pengguna media sosial? Atau ada kepentingan lain?

LELAKI BUNUH DIRI SEBAB KERAJAAN ZALIM KONGSI GAMBAR DI FB


Pengguna media sosial dikejutkan dengan kisah viral seorang lelaki yang dikatakan membunuh diri kerana kezaliman kerajaan. Namun apabila Malaysia cuba mendapatkan kesahihan kisah viral tersebut dengan lebih mendalam, akaun Facebook lelaki tersebut berkongsi beberapa foto bersama keluarganya.

Artikel penuh di sini

BUNUH DIRI SEBAB KERAJAAN ZALIM?


Tidak pastilah samada tulisan ini benar atau tidak tetapi ia sudahpun disebarkan oleh sebuah laman Facebook, Info Kemalangan & Bencana Malaysia (@ikbmcrew).

Setakat jam 12.10 tengahari, laman itu mempunyai seramai 62,999 kesukaan atau pengikut.

Siaran yang dimuatnaik sekitar jam 11 pagi tadi turut disertakan sekali dengan tujuh keping gambar.

Memetik status laman tersebut (Admin buat salinan asal bagi mengelakkan daripada tindakan saman dan seumpamanya) :

Nasib baik ada alat perakam...


Dewasa ini dapat kita lihat bagaimana masyarakat semakin berani melakukan keganasan.

Nasib baik ada alat perakam, dapatlah merakamkan insiden-insiden keganasan dalam rutin kehidupan.

VIDEO VIRAL CAMPAK ULAR PADA BUDAK SEKOLAH TERJAWAB


Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) menggantung serta merta modul pembinaan kumpulan murid yang digunakan mereka bagi menyiasat sama ada terdapat pelanggaran operasi prosedur standard (SOP) selepas satu video berkaitan latihan menggunakan modul itu menjadi viral di media sosial sejak semalam.

Budak jatuh eskalator, wartawan berang dengan sikap bapa


"Gua antara manusia yang sedih tengok video ni. Dan bila dapat tugasan kena cari dan interview lu kat hospital, gua gembira. Sebab dalam hati gua kata, "aku nak tolong bapak dia. aku yakin
dia tak sengaja".

Oh! #NasiLemakAnakDara


Pada mulanya kisah viral beliau mula mendapat perhatian pengguna media sosial berikutan disaman oleh pihak berkuasa tempatan. Barangkali faktor lesen dan lain-lain menjadi penyebab kenapa beliau disaman.

Coretan seorang RUNNER



Runner atau despatch atau peon atau macam-macam lagi gelaran buat si penghantar.

Ada yang label mereka sebagai mat rempit, budak nakal, budak suka langgar lampu merah, ah! macam-macam label buruk ditampal diwajah mereka.

PUKUL ORANG TUA : INI BALASANNYA


Semalam pengguna Facebook terkejut dengan penyebaran sebuah klip video memukul warga emas berdurasi 11 saat.

Perbuatan 'binatang' itu dilakukan oleh seorang lelaki berusia 56 tahun yang dipercayai pemilik kepada pusat jagaan warga emas di Taman May Fai, Klebang, Melaka.

Iphone7 tak bagus?


Syarikat terkenal Amerika Syarikat, Apple bertungkus lumus dalam persaingan untuk menjadi pengeluar telefon pintar yang paling pintar di dunia dengan membawa kemunculan produk terbaharu mereka, Iphone7.

Siapa pernah panjat pagar sekolah? Baik mengaku, jangan tipu...


Kongsikan pengalaman anda sebagai 'peserta aksi lasak' dan kesan-kesannya selepas pada itu.

Supaya pengalaman anda sebagai abang-abang senior dapat memberi kesedaran buat adik-adik di sekolah.

Jangan bocorkan rahsia, bagitahu lokasi pagar terbaik untuk dipanjat pula!